Is bloggen iets voor ons?

Is bloggen iets voor ons?

Is bloggen iets voor ons,  vraagt u zich af. Bloggen heeft zo zijn voordelen én nadelen. Maar wat is bloggen eigenlijk? En hoe meet u of het interessant is voor uw organisatie?


Bloggen, wat is het eigenlijk?

Een weblog of blog is van oorsprong een persoonlijk dagboek op een website. De blogger genoemd biedt een soort logboek van informatie die hij wil meedelen aan de bezoekers van zijn weblog. Zakelijk gezien kan bloggen gezien worden als het delen van kennis (content).

Waarom zou u het doen?

Door kennis te delen (content) wordt uw bedrijf eerder op internet gevonden en bestaande klanten blijven langer klant. Potentiële klanten die uw website bezoeken zijn bovendien eerder bereid contact met u op te nemen. U laat met uw content tenslotte zien dat u kennis van zaken heeft. Met één woord noemen we dat content marketing. Tip. Door het toegenomen gebruik van internet is veel transparant geworden. Klanten kennen de tarieven en lezen recensies van leveranciers. De traditionele manier van reclame maken is o.a. daardoor onder druk komen te staan. Tip. Overweeg om een deel van uw reclamebudget te gaan besteden aan de nieuwe manier van reclame maken: content marketing.

Wat komt erbij kijken?

Op de allereerste plaats heeft u content nodig. Vooral met kennisblogs zult u veel aandacht trekken bij uw doelgroep. Gun die een kijkje in uw keuken. Vertel wat er speelt én hoe de lezer ermee om moet gaan. Schrijf niet alleen over problemen, maar juist ook over de oplossingen. Tip. Geef vooral veel tips in uw blogs en wees niet te bang dat de klant u dan niet meer nodig heeft.

Welke soort content? Naast kennisblogs kunt ook columns, klantcases, interviews, presentaties, infographics, videobeelden, enz. op uw website plaatsen. Denk aan onderwerpen zoals marktontwikkelingen, problemen in de branche en toepassingen van uw producten of diensten. Tip. U kunt ook van tijd tot tijd iets over een medewerker of over een klant publiceren. Vraag u daarbij steeds af: heeft mijn lezen (klant) hier iets aan?

Hulp van derden

Is er niemand binnen uw bedrijf die content kan maken? Dan kunt u die ook inkopen. Google op blogger of copywriter, of nog beter: klik hier! U betaalt tussen de € 50 en € 150 per artikel. Als u content wilt inkopen, check dan altijd de volgende zaken:

  • Hoe houdt de copywriter rekening met mijn doelgroep?
  • Schrijft de copywriter voor het tarief een nieuw artikel óf redigeert hij alleen maar het artikel dat ik moet aanleveren?
  • Hoe vaak spreken we elkaar om de onderwerpen, schrijfstijl, planning e.d. af te stemmen?
  • Hoe lang is het artikel dat er aangeleverd wordt (vaak tussen 500 en 800 woorden).
  • Zijn er bijkomende kosten? Denk aan een extra uurtarief, kilometervergoeding, enz.

Tip. Overleg met de copywriter of hij met abonnementen werkt (vaak goedkoper) of met een strippenkaart (dan kunt u er makkelijker vanaf u bepaalt zelf de frequentie.

Content overnemen van anderen

U kunt content van derden verzamelen en daar zelf een artikel over (laten) schrijven. We noemen dat cureren of content curatie. U neemt dus niet letterlijk de tekst over, maar vermeldt de belangrijkste punten van het artikel van de andere auteur in uw eigen artikel. U moet wel aan een aantal regels voldoen:

  • Doe niet alsof u het zelf bedacht heeft, maar vermeld de auteur en de bron (website).
  • U mag gerust een citaat overnemen.
  • Voeg uw eigen visie, mening of duiding toe. Zo versterkt u uw positie als expert.

De content is klaar en nu?

U heeft een planning gemaakt en de eerste content is klaar. Wat doet u daar nu mee?

Zet de content op uw website. Dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn. In de menubalk moet ergens een knop staan met ‘blogs’, ‘tips’ of ‘artikelen’. Op die betreffende pagina staat dan alle content verzamelt. Tip. Probeer de nieuwe content steeds zelf op de website te zetten en voorkom dat u uw websitebouwer daarvoor in moet schakelen. U kunt dat door de regel goed zelf met een content managementsysteem (CMS), zoals WordPress of een ander systeem.

Delen via sociale media. Het is natuurlijk fijn als úw content door de lezers gedeeld wordt op Facebook, LinkedIn, e.d. Tip. Vraag uw websitebouwer daarom om link-knoppen aan uw content toe te voegen. Met één druk op zo’n knop kan de lezer dan uw blog enz. makkelijk delen.

Uw eigen sociale media. Heeft uw bedrijf Facebookpagina’s, LinkedInpagina’s, een Twitterproefiel e.d.? Dan kunt u ook zelf de content daarop met uw contacten delen.

Nieuwsbrief. Als u content heeft, dan is een nieuwsbrief voor uw klanten snel gemaakt.

Gratis én automatisch content delen

Met een zgn. RSS-feed kunt u uw nieuwe content automatisch delen op uw sociale media én in een nieuwsbrief. Voor de sociale media heeft u dan een Hootsuite-account nodig en voor de nieuwsbrief bijvoorbeeld een Mailchimp-account. Meestal zijn de gratis versies voldoende.

Bezint eer ge begint

Er komt dus het nodige kijken bij het bloggen:

  • een content marketingplan maken;
  • content creëren;
  • content publiceren;
  • content delen;
  • resultaten meten;
  • enz.

Tip. Zorg voor commitment binnen uw organisatie. Zowel de leiding als de personeelsafdeling moeten een of meerdere mensen de ruimte (tijd en geld) gunnen om van content marketing een succes te maken.

Hoe meet u het succes?

Om de resultaten van het bloggen te meten, moet u allereerst doelen stellen. Gelukkig zijn veel internet gerelateerde zaken goed te meten met bijv. Google Analytics. Denk aan o.a.:
• het aantal website bezoekers;
• de conversie (het aantal websitebezoekers dat bestelt, belt, een formulier invult, enz.);
• het aantal keren dat een artikel gelezen en gedeeld wordt;
• het aantal nieuwsbrieflezers
• het aantal keren dat de nieuwsbrief geopend wordt;
• het aantal reacties dat u krijgt;
• enz.


Als u start met bloggen, zorg dan voor toezeggingen over voldoende manuren en budget. Kennis delen kunt u goed zelf via een content managementsysteem op uw website en geautomatiseerd via een RSS-feed op uw sociale media en in uw nieuwsbrief. De resultaten zijn meestal goed te meten met bijv. Google Analytics en uw e-mailprogramma.

Related posts