Perikel: Van ruilen komt huilen
Perikel is een maandelijkse column over klantperikelen. Praktijkvoorbeelden over niet-klantgerichte bedrijven.
Door: Jos RaeskinBedankt schat! Mijn vrouw had me weer eens verwend en een overhemd mee gebracht. Uitgezocht op design, snit (slim fit is niet meer), maat (boordmaat 39 is niet meer) en op prijs (hoop ik). Leuk overhemd! Ik was er blij mee. Na drie keer zeuren, was ik eindelijk bereid het te passen (sorry schat). En? Véél en véél te groot! Dus de volgende dag ging ik ermee terug (uiteraard ging ik zelf…). Eerst langs de schoenmaker, een paar schoenen ophalen, toen naar de kledingzaak.
- “Goedemorgen… Mijn vrouw heeft gisteren een overhemd voor mij gekocht, en dat is véél te groot. Ik heb al even rondgekeken en zie niets anders. Ook al een hoed gepast, maar dat lukte ook niet. Kunt u mij het geld terug geven?”
- “Geld teruggeven? Dat doen we hier niet, meneer. Als u een bonnetje heeft, kunnen we u wel een tegoedbon geven”.
Een tegoedbon??? Een tegoedbon is toch niet meer van deze tijd?
Ik was echt even perplex. Een tegoedbon? Doen ze dat nog? Ik moest toch echt “even” tegengas geven:
- “Een tegoedbon? Wat moet ik daarmee? Die ben ik over paar weken kwijt? Ik snap het echt niet. De traditionele winkelier heeft problemen door de opkomst van internetwinkels. Daar kan ik bestellen, passen en mag ik na weken nog gratis terugsturen. Pas als ik tevreden ben, moet ik betalen. En jullie geven een tegoedbon? Ik ben het er niet mee eens.”
- “Toch doen wij het zo. Dat kan niet anders met ons administratiesysteem.”
- “Nou dan doe maar, maar ik weet niet of ik hier nog terugkom”.
Ik druip af. En met een tegoedbon in mijn portemonnee (of in mijn broekzak, ik weet het niet meer, ben hem kwijtgeraakt), vertrok ik weer huiswaarts. En het ergste van alles? Ik vergat mijn schoenen! Moest ik na paar uur weer toch terug met de vraag of ze misschien een paar schoenen hadden gevonden…. Pfff….
En de gevolgen? “Heb je weer een winkel waar je niet meer naar toe kunt”, was de reactie van mijn vrouw. Ik ben er inderdaad nooit meer geweest. En vele andere ook niet, vermoed ik, want een half jaar later is de winkel gesloten. Het pand staat nog steeds leeg, net als talloze andere winkelpanden. Ik koop wel nog graag mijn kleding bij Ferry… Een broek korter maken is gratis en die wordt dan binnen twee dagen thuis even afgegeven. Dat is wel zo handig …