Een nieuwe website en nu?

Een nieuwe website en nu?

Onlangs ontvingen we een e-mailbericht met de volgende tekst: “Met trots kunnen we vertellen dat onze website is vernieuwd! Voornamelijk mobiele gebruikers zullen verbeteringen gaan merken. Daarnaast is de site volledig secure. Nieuwsgierig? Klik dan even door…” Is dit nu de juiste manier op een nieuwe of vernieuwde website bij uw relaties aan te kondigen? Ik dacht het niet.

 

What’s in it for me?

Mensen lezen vluchtig. Ze scannen alle informatie die bij hun voorbij komt. Vooral op het beeldscherm en al helemaal als het via e-mail of op een website “langs komt”. Ze vragen zich continue af: “Heb ik hier iets aan? Is dit voor mij? What’s in it for me? Wat heb ik hieraan?” Het feit dat uw website nieuw is, is voor de meeste mensen niet belangrijk. De site is secure (waarom niet “veilig”?); wat heeft men daaraan? En waarom zou men nieuwsgierig worden? Met andere woorden: weinig of geen reden om door te klikken.

Alleen als het echt nieuw is

Trots maar ook echt vernieuwend? U mag dan wel trots zijn op de nieuwigheden van uw website, maar vraag u wel af of het voor uw relaties ook echt vernieuwend is. Noteer voor u zelf wat voor hen de voordelen zijn en laat dat mee beslissen of u er veel of weinig aandacht aan gaat schenken.

Vertel wat voor uw relaties de voordelen zijn

Dit is voor ú! U heeft besloten dat u uw relaties via een e-mail op de hoogte gaat brengen van de nieuwe website. Vertel dan niet alleen wat er nieuw is, maar met name wat de voordelen zijn. Bijvoorbeeld: “Neem snel een kijkje, want u kunt nu nog makkelijker bestellen”, of: “Nu ook met wekelijks nieuwe tips over …”

Deze korte checklist ‘nieuw website’ kan helpen

  • Is het ‘nieuwe’ echt de moeite waard om te vermelden? Zo niet, besteedt dan ook geen tijd aan de communicatie.
  • Is het nieuwe van uw website voor de klant maar beperkt, wijs dan alleen op een subtiele manier naar de site onder uw e-mails, in uw brieven of bijv. op uw facturen.
  • Heeft u echt groot nieuws te melden, overweeg dan een speciale (e-)mailing.
  • Schrijf niet alleen dat u een nieuwe website heeft, maar vertel de klant wat voor hem/haar de voordelen zijn.

Overweegt u een nieuwe website?

Raak geïnspireerd. Misschien overweegt u op dit moment een nieuwe website of overweegt u om uw bestaande website te vernieuwen. Bekijk dan eens een aantal prachtige ‘responsive’ websites ter inspiratie (een responsive website werkt optimaal voor allerlei apparaten, zoals pc, smartphone en tablet). U vindt 20 voorbeelden in dit artikel of in een paar in onderstaand lijstje.

Goed, het zijn niet echt goedkope sites qua vormgeving, fotografie, enz., maar toch de moeite waard om even snel te bekijken.

Tip. Stuur alleen een speciale mailing naar uw relaties als uw website echt vernieuwd is en meld dan meteen wat voor de lezer de (nieuwe) voordelen zijn.

Related posts