Hallo Jumbo – dat is top! communicatie!
Hallo Jumbo, top! communicatie! Hoe snel ben je niet geneigd om in je communicatie maar gewoon te zeggen hoe het is? “Vandaag sluiten wij om 17.00 uur!” Dat kan beter… Zo bewezen Jumbo en Rabobank al eerder.
Hallo Jumbo, zo moet het
Koningsdag 2015, tsja het is al weer een tijdje geleden. Toch nog even terug naar April… Koningsdag, bijna iedereen heeft vrij en de meeste winkels zijn gesloten. Behalve een aantal supermarkten dan. Zoals de Jumbo. Toch sluit de Jumbo op Koningsdag ook eerder de deur. En dat communiceerde ze heel goed.In plaats van “Koningsdag sluiten wij om 17.00 uur!” communiceerde men: “Op een bijzondere dag heeft Jumbo bijzondere openingstijden. 08.00 – 17.00 uur.”
Dit is niet altijd vanzelfsprekend
Vaak zijn we te snel. We denken er niet goed genoeg over na. Een Rabobank deed dat wel. In plaats van: “Helaas zijn wij op Goede Vrijdag ’s middags gesloten” communiceerde deze bank op een positieve manier: “Speciaal voor u zijn wij op Goede Vrijdag ’s ochtends geopend”.
Andere voorbeelden
- Niet zo. Overlast door verbouwing duurt tot 11 november. Sorry!
Maar zo. Om u nog beter van dienst te zijn, verbouwen wij tot 11 november. Om u tegemoet te komen geven wij tot dan 15% “overlastkorting” op ons nieuwe assortiment. - Niet zo. Gesloten wegens vakantie!
Maar zo. Tot en met 7 september genieten wij van onze vakantie. Wij wensen u ook een prettige vakantie! - Niet zo. Pas op. Parkeerverbod!
Maar zo. Jammer, hier geldt een parkeerverbod: voldoende gelegenheid in ……straat. Wij betalen uw parkeerkosten terug.
Te vanzelfsprekend?
Sommige dingen vinden we te vanzelfsprekend; we doen ze op routinebasis. Dat geldt ook voor de communicatie met klanten. Door altijd alert te zijn en op zoek te gaan naar verbeterpunten, kunt u zich van uw concurrenten onderscheiden. Zoek zoveel mogelijk een positieve insteek; ook als u iets minder prettigs te vertellen hebt. Maar… draai er ook nooit om heen.
Nog meer schrijftips vindt u hier!