Is Twitter zakelijk gezien interessant voor uw bedrijf?

Is Twitter zakelijk gezien interessant voor uw bedrijf?

De laatste jaren wordt steeds vaker geroepen dat Twitter zakelijk gezien ontzettend interessant en zelfs onmisbaar is. Bedrijven groeien online sneller dankzij de sociale middelen die door platforms zoals Twitter beschikbaar zijn. Maar in hoeverre is Twitter ook echt interessant voor uw bedrijf?

Zit uw markt wel op Twitter?

Het is van belang om te achterhalen of uw concurrenten en doelgroep actief zijn op Twitter. U kunt een dure marketingcampagne opzetten, maar wanneer er niemand is om te bereiken dan verspilt u een groot deel van uw marketingbudget.

Sociaal concurrentieonderzoek

Wat doet uw concurrent? Bekijk eerst of uw concurrenten op Twitter aanwezig zijn en wat zij op Twitter plaatsen. Promoten zij whitepapers die interessant zijn voor uw doelgroep? Plaatsen zij case studies die informatie bieden over hun werkzaamheden? Bekijk welke berichten zij plaatsen, hoe vaak zij een bericht plaatsen en op welke manier zij proberen bezoekers naar de website te trekken.

Hoe groot is hun bereik? Onderzoek direct hoe groot het bereik van uw concurrenten op Twitter is: hoeveel volgers hebben zij op Twitter? De interactie met de geplaatste updates, zoals reacties en retweets, is ook van invloed. Als er geen interactie met de geplaatste berichten is dan bestaat de kans dat niemand de berichten leest. Dit maakt Twitter op zakelijk gebied ook minder interessant voor uw bedrijf.

Wat zijn uw kansen? Dergelijke informatie biedt inzicht in de kansen die er voor uw bedrijf zijn. Als uw concurrenten niet actief zijn dan kan dit twee dingen betekenen:

  1. uw concurrenten hebben, op basis van eigen marktonderzoek, vastgesteld dat Twitter zakelijk niet interessant is. Dit kan een indicatie zijn dat het ook voor uw bedrijf niet interessant is;
  2. uw concurrenten zijn simpelweg nog niet gestart met een eigen Social Media-campagne. Er zijn kansen aanwezig om de eerste actieve partij en marktleider op het sociale netwerk te worden.

Sociaal marktonderzoek

U kunt honderden berichten op Twitter plaatsen, maar als er niemand is die de berichten leest dan gebruikt u kostbare tijd en budget zonder resultaat te behalen. Analyseer of uw huidige klanten op Twitter actief zijn en in welke vorm zij actief zijn. Plaatsen zij relevante berichten over uw markt? Volgen zij gerelateerde bedrijven? Is er interactie met belangrijke ontwikkelingen die in uw markt spelen?

Wanneer een groot deel van uw huidige klantenbestand Twitter gebruikt, dan is de kans groot dat andere mensen binnen uw doelgroep ook actief zijn op het sociale netwerk. Dit biedt kansen bij het opzetten van advertentiecampagnes via Twitter. U kunt hierbij gericht adverteren bij profielen die overeenkomen met uw huidige doelgroep.

(Sociaal) netwerken kost tijd

Net als bij de normale vorm van netwerken kost het tijd om mensen te bereiken. Een Twitter-strategie vereist grondig onderzoek. U heeft hiervoor de juiste middelen nodig. Enkele middelen zijn Tweepi en Full Contact.

  • Gebruik Tweepi voor concurrentieanalyses
    Bij het concurrentieonderzoek kunt u onder andere Tweepi gebruiken. Tweepi biedt informatie over de volgers van concurrenten en kijkt hoe actief zij zijn, hoeveel volgers zij hebben en wanneer zij voor het laatst iets geplaatst hebben. Tweepi is een Engelstalige tool en kost vanaf $ 7,49 per maand.
  • Gebruik FullContact voor marktonderzoeken
    U kunt voor het marktonderzoek onder uw huidige doelgroep gebruikmaken van FullContact. Deze online tool biedt uitgebreide informatie over uw e-mailcontacten, zoals de aanwezigheid op Twitter. Binnen uw e-mailcliënt worden bij ieder contact onder andere sociale netwerk-profielen en de laatste updates getoond. U ziet welke klanten actief zijn op Twitter en hoe actief zij zijn. FullContact is Engelstalig en heeft een gratis, basisabonnement.

Succes vereist tijd

Een sociaal concurrentie- en marktonderzoek kost net als reguliere onderzoeken tijd. U kunt pas conclusies trekken wanneer u uw concurrenten en doelgroep meerdere weken en maanden in de gaten houdt. Met deze informatie kunt u een sterke sociale marketingcampagne opzetten en uw marktpositie op internet verder versterken.

Start nooit met een Twitter-campagne zonder vooraf onderzoek te doen. Het onderzoek biedt duidelijke informatie over aanwezige kansen op het sociale netwerk en dient als inspiratie voor toekomstige marketingcampagnes.

Samengevat: dus wat doet u nu?

Uw doelgroep is heel actief op Twitter.
Doe onderzoek naar uw concurrenten en bepaal uw aanpak. Realiseer u dat dit veel tijd kost. Eventueel besteedt u uw Twittermarketing uit.
Uw doelgroep is minder of niet actief op Twitter.

Er zijn nu twee mogelijkheden:

  1. u vergeet Twitter en laat het links liggen;
  2. u maakt een account aan en tweet sowieso alle artikelen, nieuwtjes, e.d. die u op uw website(s) publiceert. Zo gaat u in ieder geval wel zie dat u met de tijd meegaat …

Lees ook de artikelen

Related posts