Klantgerichte website begint met klantgerichte homepage

Klantgerichte website begint met klantgerichte homepage

Welkom op de website van mijn bedrijf. Wij zijn het beste, de goedkoopste en de snelste. En wij hebben de beste service. Dus koop bij ons! Zo begint menig website. Die van u ook? Of lijkt hij er alleen maar (een beetje) op? Twee eenvoudige tests om uw homepage op klantgerichtheid te checken…

Websitebezoeker is niet in u geïnteresseerd!

Leg u erbij neer dat websitebezoekers niet in u geïnteresseerd zijn. Zij zijn op zoek naar informatie… en die moeten ze zo snel mogelijk vinden, anders klikt men alweer weg… En dat geldt voor zowel bezoekers die u wel al kennen, als voor bezoekers die u niet kennen. Beide groepen willen antwoorden op de vragen die ze zich stellen. Wellicht dat men zich andere vragen stelt, maar men is niet geïnteresseerd in uw welkomstwoord op uw homepagina.

Doe de blabla-test…

Tel alle woorden van de webtekst op uw homepagina. Handig is om de tekst naar MS Word te kopiëren. Onder ‘controleren’ kunt u ‘woorden tellen’. Noteer het aantal woorden, het aantal tekens inclusief spaties. Geef de stukken tekst die over u en uw bedrijf gaan een kleurtje. Check van alle gekleurde delen het aantal tekens inclusief spaties en deel dat door het totaal aantal tekens inclusief spaties en vermenigvuldig met 100. Scoort u:

  • 0%             = uitstekend!
  • 1 – 10%     = goed gedaan
  • 11 – 20%   =  ‘nice’, zet de puntjes op de i
  • 21 – 50%   = herschrijf de tekst zo snel mogelijk
  • 51 – 100% = herschrijf de tekst onmiddellijk

Doe de u-test…

Tel het aantal keren dat de volgende (persoonlijke voornaam)-woorden in de tekst voorkomen:

  1. Ik, wij, we, ons, onze, mijn, mijne, me
  2. U, jij, je, uw, uwe, jou, jouw

Wat komt het meeste voor? 1 of 2? Idealiter scoort u bij 1. 0x. De klantgerichte tekst gaat altijd over de websitebezoeker, de klant of de prospect. Over zijn of haar vragen, problemen en behoeften.

Een voorbeeld. Op de homepage van een bodemsaneerder staan 120 woorden. Géén enkele zin gaat over de klant, de websitebezoeker en/of hetgeen waar deze naar op zoek is. Terwijl over de tekst wel goed is nagedacht. 15 woorden (12,5%) zijn persoonlijke voornaamwoorden. Hiervan:

  • is maar liefst 80%: wij, we, ons of onze
  • is slechts 20%: u, uw

Dus wat doet u nu?

  • Schrijf een klantgerichte tekst zonder ik’s en wij’s.
  • Verwijs de bezoeker zo snel mogelijk door waar hij/zij antwoord kan vinden op zijn/haar vragen.
  • Schep snel vertrouwen.

Vertrouwen scheppen

Dr. Ralph Wilson is een autoriteit op het gebied van webmarketing. Volgens hem moet u minimaal uw naam, adres en telefoonnummer vermelden om het vertrouwen van websitebezoekers te winnen. Andere ‘vertrouwenbouwers’ zijn:

  • Een foto van uzelf, uw personeel, uw kantoor, uw magazijn, enz.
  • Testimonials van enthousiaste, bestaande klanten.
  • Uw persoonlijke verhaal. Wie u bent, hoe u in de branche terecht bent ge­komen, enz. Mensen doen nl. graag zaken met mensen …
  • Logo’s van brancheverenigingen, het Thuiswinkelwaarborg (http://www.thuiswinkel.org), verenigingen die u sponsort, enz. Zet de belangrijkste logo’s op uw homepage.
  • Garantieverklaringen en wijze van retourneren.
  • Duidelijke prijzen en leveringsvoorwaarden.

Related posts