Onderwerp kiezen voor e-book, hoe doet u dat?
Onderwerp kiezen voor e-book, hoe doet u dat? Een onderwerp kiezen voor uw e-book is nog niet zo eenvoudig. Waarover moet ik schrijven? Waar is mijn doelgroep in geïnteresseerd? MarketingProfs gaf daar onlangs goede tips over.
Waarom een e-book schrijven?
Door uw kennis te delen, laat u zien dat u een expert bent in uw vakgebied. Dat kan door artikelen op uw website te plaatsen en ook door een e-book te schrijven. Door uw kennis te delen wordt u eerder op internet gevonden en klanten blijven langer klant.
Onderzoek toont bovendien aan dat 63% van de mensen bereid is om gegevens achter te laten (in te vullen) om in aanmerking te komen voor een gratis e-book (2017 DemandGen Report). Het is dus ook een prima leadgenerator.
Wat is een e-book?
Wikipedia omschrijft een e-book (of e-boek) als een verzamelnaam voor digitale documenten die weergegeven kunnen worden op een e-reader en op beeldschermen van computers en smartphones. Dat lijkt aardig te kloppen.
Wikipedia schrijft verder nog dat gaat om zowel teksten die eerder (of tegelijkertijd) verschenen zijn op papier, dus als conventioneel boek, als om teksten die uitsluitend voor digitaal gebruik geschreven zijn. Geen idéé waarom dat dit tegenwoordig ook op papier moet zijn verschenen. Er verschijnen talloze boeken alleen digitaal.
E-boeken hebben doorgaans net als een gewoon boek een hoofdstukindeling. Zowel teksten, afbeeldingen als animatievideo’s kunnen worden weergegeven.
En wat is dan een whitepaper?
Van oorsprong is een whitepaper (voorkeur in Engels is white paper) of een witboek een document dat beschrijft hoe overheidsbeleid, een technologie, en/of product een specifiek probleem oplost (Wikipedia). Tegenwoordig omschrijven we het in de marketing ook als een pdf-document van ca. 10-14 pagina’s dat bestaat uit een aantal artikelen die allemaal betrekking hebben op één specifiek thema.
Download een van de volgende voorbeelden:
Dus e-book of whitepaper?
Voor ons geldt: een e-book is een wat dikkere whitepaper. Klaar. En er gelden nagenoeg dezelfde regels voor.
Onderwerp kiezen voor e-book
Zoals gezegd publiceerde MarketingProfs een heel aardig artikel over het onderwerp kiezen voor uw e-book. MarketingProfs schrijft dat u o.a. kunt nadenken gaan over:
- Uw bedrijf
- Uw doelgroep
- Uw concurrentie
MarketingProfs: uw bedrijf
- Wat wilt uw bedrijf promoten?
- Introduceert u een nieuw product of een nieuwe dienst?
- Wilt u uw expertise over een bepaald thema delen?
MarketingProfs: uw doelgroep
- Bestudeer uw website analytics.
- Wat is het meest gedownload?
- Welke pagina’s zijn het meest gezocht en welke artikelen zijn er het meest gelezen?
- Welke blogpagina’s zijn het langst bezocht?
MarketingProfs: uw concurrentie
- Ontdek waar uw concurrenten over schrijven.
- Bezoek hun website.
- Schrijf u in voor hun nieuwsbrief.
- Bezoek hun sociale mediapagina’s.
Top! Tips voor het kiezen van een goed onderwerp voor uw e-book
De allerbelangrijkste tip is toch wel:
Deel uw kennis over onderwerpen die uw (potentiële) klanten bezighouden.
En schrijf dan niet over het probleem van de klant (de klantbehoefte), maar schrijf juist ook over de oplossing. En niet alleen: bestel ons product. Geef tips en adviezen over het thema. Vertel wat men moet doen en hoe men het moet doen.