Perikel: Kruitvat actie 1+0 gratis!

Perikel: Kruitvat actie 1+0 gratis!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een Perikel schreef. Ik was bang dat als ik teveel zou overdrijven en dat ik teveel op een zeurkous zou gaan lijken. Zelfs als iedereen soortgelijke dingen met groter regelmaat meemaakt. En met soortgelijke dingen bedoel ik dan KLANTONVRIENDELIJKE ervaringen. Ervaringen die niet of onvoldoende klantgericht zijn. Dus had ik de verschijningsfrequentie (mooi woord trouwens…) van de perikels (ook mooi woord) omlaag geschroefd.

Op speciaal verzoek

Maar op speciaal verzoek (ja, ja ik werd gevraagd waar mijn column bleef!) is er weer eentje. Dit keer over een actie bij het Kruitvat. Want die gooien werkelijk met acties. De hele drogisterijenwereld trouwens. Je bent eigenlijk gek als je daar nog iets zonder korting koopt. Maar ze zullen wel weten hoe ze marketing moeten bedrijven. Mijn enigste zorg is dat ze het KLANTGERICHT doen.

Kruitvat: 1+1 gratis

Het Kruitvat had een knallende actie. Zeg maar een ‘knijter’ van een actie. Nivea 1+1 GRATIS. Met keuze uit het hele Nivea dames gezichtsverzorging of -reinigingsassortiment. Het was bijna pakjesavond en op het lijstje van een van de deelnemers stonden diverse Niveaproducten. Mooi!

Dus stapte mijn levensgezellin met het sinterklaaslijstje naar het Kruitvat. Op zoek naar Nivea-deodorantsticks en douchecrème met bodylotion. Dat laatste noemen ze ook weleens Nivea Onder de douche bodylotion of Nivea Onder de douche moisturiser. Voor wie niet weet hoe je moisturiser moet uitspreken: klik hier en oefen dan maar een tijdje…

Kruitvat: 1+0 gratis

Maar ze kwam al snel bedrogen uit. De actie gold niet voor de drie deodorantsticks, want dat was een multipak. “Ja, ja, dom, dom”, hoor ik u denken, “dat stond toch in de folder?”. En dat klopt. Maar er stond nog veel meer in de folder. Namelijk:

  • Dat de actie niet voor multipakken gold.
  • Dat alle combinaties mogelijk waren.
  • Dat de actie alleen voor het damesassortiment gold.
  • Dat de actie alleen voor gezichtsverzorgingsproducten gold.
  • Dat de korting als 50% aan de kassa verrekend zou worden.
  • Dat per combinatie de prijzen konden verschikken.
  • En dat de actie alleen maar in een bepaalde periode van toepassing was.

De teleurstelling werd groter

Dan maar eens proberen met de douchecrème met bodylotion. En u raadt het al: die viel ook buiten de prijzen. Uuh… buiten de actie. Blijkbaar is douchecrème wel een reinigingsproduct, maar bodylotion is geen gezichtsverzorger (is namelijk voor het hele lichaam). En dus gold de actie al helemaal niet voor douchecrème mét bodylotion. Snapt u het nog? Ik ben er niet achter gekomen of alleen douchecrème, dus zónder bodylotion wel 1+1 gratis was …

Actievoorwaarden? Maar natuurlijk!

Nou, snap ik ook wel dat leveranciers met sterke acties zoals 1+1 gratis goede voorwaarden willen stellen. Anders gaat het hun wel erg veel geld kosten. Maar, beste leverancier, hou het dan wel begrijpelijk. Té veel voorwaarden snapt toch niemand meer? En u wilt, beste leverancier, toch tevreden klanten blijven houden? Dus doe dan acties die iedereen snapt. Zónder de kleine lettertjes te moeten lezen. En blijkt de actie aan de kassa dan nog steeds lastig te begrijpen? Strijk dan over uw hart (zonder bodylotion) en ken de klant de actie toe. Het is tenslotte u fout, toch?

Weer een winkel minder?

Nu hoor ik trouwe Perikellezers al vragen: “Ga je nu ook al niet meer naar het Kruitvat?” Het antwoord is kort (alhoewel…): “Jawel hoor!” Want 50% korting is heel erg veel! Maar ik kijk eerst toch even bij de Etos, want daar geven ze ook veel korting. En daar zeggen ze altijd zo vriendelijk goedendag als je de winkel komt binnenlopen…

Perikel is een maandelijkse column over klantperikelen. Praktijkvoorbeelden over niet- klantgerichte bedrijven.

Related posts