Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187
PERIKEL: In de winkel – we hebben nu koffiepauze…

PERIKEL: In de winkel – we hebben nu koffiepauze…

Mijn laatste perikel is al weer een tijd geleden. Langer dan dat ik mijn trouwe lezers beloofd had. Maar ik ben erg druk geweest (alsof dat een goede reden is) en dat is een heel goed teken … Nu ik weer even lucht heb, heb ik mijn motorfiets weer van stal gehaald. Bovendien is het weer er (redelijk) goed voor. Maar starten, ho maar. De accu leeg. In de winkel konden ze me niet meteen helpen. Ze hadden net koffiepauze…!?

Een lege accu? Geen nood!

Een motor wordt vaak de hele winter (en bij mij wat langer) niet gebruikt. Dus de accu loopt langzaam leeg. En die lijdt daar ook van, als je geen actie onderneemt. Gelukkig heb ik een accu-druppellader gekocht. De accu sluit je daar de gehele winter op aan, en de lader “druppelt” hem continue vol. Energiezuinig en goed voor de accu. Een “kleine” maar. Vanwege drukte was ik het vergeten. Maar geen nood, met de lader kun je de accu, als hij nog leeft, ook gewoon opladen.

Opladen maar!

Dus de accu aan de lader gehangen. Die heeft heel wat ampères en dat betekent dat het opladen in paar uur gebeurd is. Op de lader allerlei lampjes, zoals: stand-by, auto/motor, vol, enz. Het lampje bleef echter op stand-by staan. Balen, de accu heeft het toch niet overleeft. Dus naar de winkel met automaterialen …

Wij hebben koffiepauze!

koffiepauzeJe denkt dat zo’n winkel met automaterialen een echte winkel is. Ze hebben wel een ouderwetse balie zoals vroeger de kruidenier had, maar het is toch een echte winkel. Dacht ik … Want ik kom binnen, meld me bij de balie, vertel wat het probleem is en vraag of ze de accu even willen doormeten om te checken of hij ook echt kapot is. In dat geval koop ik namelijk meteen een nieuwe.

De verkoper (althans dat zou het moeten zijn) zegt: “Heeft u even tijd, want ik sta hier maar alleen en de rest heeft net koffiepauze. Ze zijn er over 20 minuten weer.”
Kijk, dat snap ik nou niet. Dat is mijn perikel. Je loopt een kledingwinkel binnen en ze zeggen je: “Kom maar over 20 minuten terug, want we drinken eerst koffie.”

Wat doe je dan? Ga je naar een ander? Toch heb ik er niets van gezegd. Gelukkig maar, “… anders heb je weer een winkel waar je niet meer naar toe kunt”, zou mijn vrouw hebben gezegd.

Verkort de wachttijd

Dus ik bleef wachten. Gelukkig bood de winkelmedewerker een kopje koffie aan. Niet dat ik daar zo’n behoefte aan had (ik ben ook beetje van de koffie afgestapt), maar het laat de wachttijd gewoon korter lijken. Net zoals een muziekje, wat leesmateriaal, e.d. Het is gewoon klantvriendelijk. En je hebt als winkel wel wat goed te maken, als je de klant moeten laten wachten. Toch?

En dan? Fantastisch! Je verwachting wordt overtroffen!

Na 290 minuten komt er een vriendelijk medewerker en de accu wordt doorgemeten. Die blijkt helemaal vol! De accu is nog prima en de lader laadt gewoon. De indicatielampjes doen het echter niet. Die zijn stuk. En die heb ik als leek wel nodig. Gelukkig heb ik de lader ook meegenomen. Inmiddels is de baas/eigenaar terug van weg geweest. Hij bemant vaak de balie.

Zijn aanpak is bijzonder resoluut: “De klant (ik dus) moet gewoon geholpen worden”, zegt hij tegen zijn medewerker. Hij loopt naar het schap op zoek naar eenzelfde acculader (ik had deze daar gekocht). Omdat dezelfde lader niet op voorraad is, belt hij stante pede (mooi woord, he?) de leverancier. “Niet meer leverbaar”, krijgt hij te horen. Hij loopt terug naar het schap, pakt een vergelijkbaar exemplaar en geeft deze aan me mee.

  • Tien euro duurder, geen probleem.
  • Geen vragen naar leeftijd van het product.
  • Geen vragen naar bonnetjes.
  • Geen gezeik.

En dat doet je goed

Dát is klantengerichtheid. De klant heeft een probleem, de leverancier lost het op. Zonder gedoe. Zonder er onder te proberen te komen. Dan is 20 minuten wachten plotseling helemaal niet erg. Dan is het maar goed dat ik rustig gewacht heb. Dan word je als klant plotseling nog loyaler. Dan betaalt deze service zich uiteindelijk ook terug.

Heerlijk, zo’n klantgerichte winkel (met balie…)!

Related posts


Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187

Warning: A non-numeric value encountered in /home/vhosting/p/vhost0068766/domains/topcommunicatie.nl/htdocs/www/wp-content/themes/grecko/admin/includes/type-reviews.php on line 187