Uw logo en de social media afmetingen

Uw logo en de social media afmetingen

 

 

Of u nu actief op de social media bent of niet, als bedrijf is het goed dat ú zelf de eigenaar bent van de bedrijfspagina’s met úw naam. Dus het advies is om op de belangrijkste social media “uw” bedrijfspagina’s aan te maken. En daar hoort dan wel uw logo bij. Aan welke afmetingen en formaten moet u zich houden?

Over welke social media hebben we het hier?

Zorg in ieder geval er voor dat u op de meest populaire social media uw naam heeft geclaimd. Dat zijn:

  1. Facebook
  2. LinkedIn
  3. Google +
  4. Twitter

Minder belangrijk, maar wel steeds populairder zijn ook:

  1. Printerest
  2. YouTube

Tip. Lees ook het artikel: “Moet u nu ook al op Google +?”

Social media afbeeldingen en logo’s

In het algemeen bestaan er drie soorten afbeeldingen op de bedrijvenpagina’s van de social media:

  1. De omslagfoto. Dat is de foto die groot bovenaan op de bedrijfspagina komt te staan.
  2. Een avatar. Een avatar is een plaatje dat als gebruikersafbeelding op het internet gehanteerd wordt. Soms ook de profielfoto genoemd. Klik hier als u meer over avatars wilt weten.
  3. Een update-afbeelding. Als u een bericht plaatst op uw bedrijfspagina wordt dat vaak ook een update genoemd. Daar kunt u dan wel of niet een afbeelding bij plaatsen.

Uw logo als Avatar (profielfoto)

Zoals u in het voorbeeld ziet, is een avatar vaak een kleine, vierkante afbeelding. Uw logo is waarschijnlijk niet vierkant, dus moet de afbeelding die u gaat gebruiken wel als logo herkenbaar zijn.

Tip. Uw avatarprofielfoto hoeft dus niet uw complete logo/bedrijfsnaam te bevatten. In 99% van de tijd wordt dit toch al getoond in combinatie met uw bedrijfsnaam.

Vierkant is vierkant. De sociale media geven zelf aan hoe groot uw avatar moet/mag zijn. Voor Twitter is dat bijv. 212 x 212 px. Men kan echter ook op uw avatar klikken om deze beter te bekijken, waardoor die wordt uitvergroot. Om nu een scherpe afbeelding te behouden, mag u best uitgaan van van bijv. 500 x 500 px. Tip. Omdat het erg belangrijk is dat uw avatar herkenbaar is en perfect bij uw complete uitstraling past, kan het slim zijn om uw grafisch vormgever in te schakelen of om advies te vragen.

Over social media afmetingen, pixels, en zo …

Zoals gezegd heeft ieder social medium zijn eigen regels voor afbeeldingen. Is uw logo te groot of te klein, dan wordt het vaak automatische aangepast en het is maar de vraag of u daar blij mee bent. Uw logo moet tenslotte aan bepaalde eisen voldoen…

Tip. Op de meeste social media kunt u het beste een .png uploaden als avatar/omslagfoto. Dit heeft te maken met hoe het media met de afbeeldingen omgaan. .jpg afbeelding kunnen op Facebook er vaak korrelig uit zien, terwijl de .png afbeeldingen er scherp uit zien.

avatar omslagfoto update-afbeelding
facebook 180 x 180 px 851 x 315 px 1.200 x 1.200 px
twitter 212 x 212 px 1.500 x 1.500 px 525 x 262 px
linkedin

bedrijfspagina

berichten
100 x 60 px

50 x 50 px

50 x 50 px
646 x 220 px

180 x 110 px

google+ 250 x 250 px 1.060 x 270 px 2.048 x 2.048 px
De afbeelding wordt bij Google+ automatisch in een cirkel geplaatst, dus de hoeken van uw afbeelding zullen niet zichtbaar zijn.

Tip. Hanteer voor alle social media een avatar-afmeting van 500 x 500 px, dat is altijd goed.

Enkele voorbeelden:

Nog even dit

Dit artikel is van April 2015. Social media zijn echter de meest veranderende websites. Ze zijn constant bezig met verbeteringen en ontwikkelingen, ook op het gebied van afbeeldingsformaten.

Zorg dat u zelf baas bent over uw bedrijfspagina’s van de belangrijkste social media. Claim de naam, maak de pagina aan en voorzie deze van uw bedrijfslogo. Of u er dan verder mee aan de slag wilt, beslist u uiteraard zelf.

Related posts