Tips en whitepaper voor succesvolle concurrentieanalyse

Tips en whitepaper voor succesvolle concurrentieanalyse

 
 

Volgens onderzoek doen slechts weinig bedrijven aan concurrentieanalyse. Terwijl “concurreren” tot de top 5 uitdagingen behoren. Hoe kunt u een concurrentieanalyse doen, zónder dat dit uw belangrijkste dagtaak gaat worden? Vijf tips, een gratis whitepaper en een gratis checklist helpen u verder!

Het belang van concurrentieanalyse onderzocht

Het betreft een onderzoek naar de grootste marketing uitdagingen en marketing strategieën voor 2015 bij Amerikaanse ondernemingen. Slechts 27% van de B2B doet aan onderzoekt de concurrentie, terwijl bijna de helft “concurreren” als een van de top vijf uitdagingen ziet.
Sommige bedrijven kunnen niet meer dan een anekdote vertellen over hun belangrijkste concurrenten. Anderen bewaren van hun concurrenten van brochures en krantenknipsels, en een minderheid legt een echt dossier aan dat regelmatig worden bijgewerkt.

Uit gesprekken met ondernemers blijkt wel dat correcte en actuele informatie over de concurrentie essentieel is voor een goed:

  • Ondernemingsplan
  • Marketingplan
  • Verkoopplan
  • Enz.

Vijf tips voor snelle en adequate concurrentie-informatie

Grote, tijdrovende onderzoeken zijn vaak geeneens nodig. Er zijn ook allerlei praktische manieren om aan informatie te komen.

1. Praat met uw klanten

Er is geen effectievere, betrouwbaardere of waardevollere informatie over uw concurrenten dan die u van uw klanten krijgt. Klanten zijn vaak opmerkelijk openhartig over hun toeleveranciers. Vanalles kan er worden besproken. Van prijs, service, leveringsvoorwaarden tot technische gegevens en geruchten over productintroducties, enz.
Let op. Vragen stellen kan geen kwaad, maar pas op dat u zich niet laat verleiden tot een verhoor, waarbij uw klant met uw prangende vragen overlaat.

2. Praat met collega-leveranciers, distributeurs en andere spelers uit de sector

Breng eens de complete supply chain in kaart om voor uw branche te bepalen wie u van waardevolle marktinformatie kan voorzien. De bedrijven midden in de supply chain zijn vaak degenen die het meest weten over de markt. Distributeurs, agentschappen en importeurs, e.d. hebben tenslotte veel contact met zowel de fabrikanten als de verkopers (groothandel, detailhandel,…).
De meeste markten hebben ook een aantal onafhankelijke “deskundigen”; zoals medewerkers van brancheorganisaties en journalisten.

3. Check de websites van uw concurrenten

U vindt er bijna alles …: visie, missie, strategie, productinformatie, prijzen, marketingplannen, cv’s, klantinformatie, enz. enz. Vergeet daarbij de sociale media profielen niet!
Met Google-meldingen (Google Alerts – http://www.google.nl/alerts) en met RSS-feeds kunt u op de hoogte blijven van aanpassingen op de websites van uw concurrenten.

4. Praat met uw concurrenten

De medewerkers bij u concurrenten zijn uiteraard een prima bron. U treft ze vaak op seminars, trainingen, beurzen en netwerkbijeenkomsten. U kunt hen ook naar andere concurrenten vragen/ Het is de kunst om zelf zo weinig mogelijk weg te geven en zoveel mogelijk te ontvangen …

5. Een beetje spioneren mag ook best

Vraag eens wat informatie aan bij uw concurrent, bezoek het bedrijf (incognito) of bestel eens een product of dienst.

 

- Dit artikel is gebaseerd op een eerder verschenen artikel van Julia Cupman van MarketingProfs. -

Related posts