Vertrouwen winnen met woorden

Vertrouwen winnen met woorden

Vertrouwen winnen. Websitebezoekers zijn in de regel wantrouwend. Vaak kennen ze u en/of uw onderneming (nog) niet en ze zijn ook al met enige regelmaat teleurgesteld door leveranciers en door websites waar ze niet vinden wat ze zoeken. Het juist woordgebruik kan dan helpen.

Online vertrouwen wekken met het woord “toekomst”

Een heel krachtig vertrouwenwekkend woord is “toekomst”. Met dit woord merkt de (potentiële) klant dat u graag een langdurige relatie aangaat. En dat wekt vertrouwen.

Voorbeeld

      “Met deze dienst bent u in de toekomst verzekerd van …?”
      “Dit product zal u in de toekomst …”
      “U zult in de toekomst merken dat door …”
      “Ik zal in de toekomst dan ook …”

Vertrouwen wekken door te doen alsof er al gekocht is

Praat in uw teksten alsof de lezer al uw product heeft gekocht. Als hij/zij het gevoel heeft uw product al te bezitten en als u dan een aanbod doet, moet hij of zij “nee” zeggen. Hij geeft als het ware zijn product weer terug. Dat is een vorm van verlies. En niemand wil er verliezen. Niemand wil ook iets missen. Ook uw product niet.

Voorbeeld hoe het niet moet

        “Als u dit softwarepakket gaat gebruiken, zult u merken dat …”

Voorbeeld hoe het wel moet

          “Uw mensen werken zo graag met dit softwarepakket omdat …”
          “Dit is inderdaad een prachtige caravan. Ziet u zich hiermee al op vakantie gaan?”
          “Waar komt deze Espressomachine te staan?”
          “Welk soort onderhoudscontract zou u bij dit systeem willen?”

Vertrouwen wekken op website door beeldend te schrijven

Mensen denken in beelden. Het is dus beter om in beelden te schrijven dan om feiten op te sommen. “Een heerlijke relaxruimte waarin u onder het genot van een glas wijn kunt badderen en tot rust kunt komen”, klinkt totaal anders dan “Een volledig betegelde badkamer, voorzien van ligbad met thermostaatkraan”. Een bekend voorbeeld komt uit de huizenverkoop.

Een makelaar schreef het volgende

“Gezellig huis met vier kamers, open haard, garage, betegelde badkamer, goed gelegen in de nabijheid van scholen en winkels.”

De eigenaresse deed het als volgt

“We zullen ons thuis missen. We zijn er gelukkig geweest, maar twee slaapkamers zijn niet meer voldoende. Als u ervan houdt gezellig bij het vuur te zitten en door brede vensters de natuur in de bossen te bewonderen, als u houdt van een beschaduwde binnenplaats in de zomer, uitzicht op zonsondergangen in de winter en voldoende rust om in het voorjaar de kikkers te horen, maar ook prijs stelt op de faciliteiten van de stad, …
… dan wilt u misschien ons thuis wel kopen. Dat hopen we maar. We willen niet dat het er met Kerstmis leeg en verlaten bij staat.”

Websitebezoekers zijn vaak al eerder teleurgesteld geweest. U kunt het vertrouwen wekken met referenties, testimonials, reviews, garanties, e.d. maar zeker ook met een juiste woordkeuze. Gebruik het woord “toekomst”, schrijf beeldend en doe alsof de bezoeker uw product of dienst al gebruikt.

Related posts