Wat zet u in de onderwerpregel van uw nieuwsbrief?

Wat zet u in de onderwerpregel van uw nieuwsbrief?

Uw doelgroep krijgt veel e-mails in zijn mailbox. U wilt toch wel dat úw nieuwsbrief wordt geopend en gelezen? Dat begint met een goede onderwerpregel. Wat moet u weten?

Gebruik beter niet deze woorden

Gratis. Vermijd al te commerciele uitingen in uw onderwerpregel. Deze worden vaak ook door spamfilters herkend, waardoor uw nieuwsbrief aan spam wordt gekoppeld. Informeer zo nu en dan bij uw internetprovider welke woorden u beter niet kunt gebruiken. Hij moet u dit kunnen vertellen. Gebruik beter niet:

  • gratis
  • actie
  • aanbieding
  • korting
  • nieuwsbrief
  • nieuws
  • new newsletter
  • try & buy
  • free
  • profiteer nu
  • enz.
HOOFDLETTERS. Met hoofdletters schrijven wordt vaak als schreeuwen gezien. Doe dit dus beter niet of alleen heel bewust. Hoofdletters in een onderwerpregel worden ook vaak spamfilters verwijderd.

  Veeltelangewoorden. Volgens verkoop- en marketing­expert Larry Baltz moet u geen woorden van 17 letters of meer gebruiken. Wij vinden 10 letters al erg veel en ons advies is dan: voorkom woorden van 8 letters of meer.

Wees kort en bondig

Bij sommige e-mailprogramma’s en op smartphones zijn de beeldinstellingen soms zodanig dat er maar weinig ruimte is om het onderwerp te tonen. Daarom is de volledige onderwerpregel niet altijd leesbaar. Zet de belangrijkste woorden vooraan, bijvoorbeeld: “Bespaar energiekosten met onze zuinige energielampen”. Blijf onder de 40 tekens.

Wat doet u wel?

  • Wees prikkelend. Bijvoorbeeld: “Extra belastingvoordeel tot 1 juli 2015”
  • Geef een voordeel voor de lezer. Bijvoorbeeld: “Bespaar nu…”
  • Ga in op de inhoud. Als de inhoud anders is dan het onderwerp belooft, verdwijnt de e-mail in de prullenbak.
  • Kies voor een belangrijk onderwerp uit de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: “Consumentenbond: PB-2002 de beste koop”.
  • Speel in op de actualiteit. Bijvoorbeeld: “Hoge raad beslist positief over belastingvoordeel auto van de zaak”.
  • Geen jargon. Spreek uw doelgroep aan in haar eigen taal en op haar vakkennis.
  • Wees persoonlijk. Gebruik de naam van de contactpersoon of de naam van het bedrijf. Dit is echter veel werk of moet geautomatiseerd gebeuren.
  • Kijk naar anderen. Schrijf u in voor nieuwsbrieven van grote bedrijven, die bekend staan om hun goede nieuwsbrieven.
  • Gebruik een vraag. Maar alleen als u zeker weet dat 99% die met ‘ja’ beantwoordt. Bijvoorbeeld: “Wilt u miljonair worden?” is goed. “Heeft u het koud?” dus niet.

Related posts