Bloggen: wat zijn de regels?

Bloggen: wat zijn de regels?

Met enige regelmaat publiceert u een blog op uw website en misschien ook wel in uw nieuwsbrief. Nu leest u een heel interessant artikel van een ander. Mag u dat zomaar overnemen? Wat mag wel en niet?


Bloggen? Content marketing?

Veel ondernemers bloggen. Door online kennis te delen, proberen ondernemers via Google meer bezoekers naar hun website te krijgen. Dat wordt ook wel content marketing genoemd. Een blog, een artikel, dat u schrijft over uw vakgebied, kunt u op uw eigen website of op websites van anderen zetten en delen via uw sociale media en nieuwsbrief. Als in uw artikel de zoekwoorden staan waar uw doelgroep mee googelt, dan heeft u grote kans dat uw website eerder gevonden wordt.

Een interessant artikel van een ander

Nu leest u een heel goed artikel van een andere schrijver. U denkt dat uw lezers daar heel erg in geïnteresseerd zullen zijn. Mag u dat dan zomaar overnemen? Nee, want u maakt dan inbreuk op het auteursrecht. U mag het wel als u de auteur toestemming heeft gevraagd om het artikel over te nemen en die toestemming ook hebt gekregen.

Is het verstandig? Google is niet zo blij als dezelfde teksten worden gebruikt. En als u bovendien steeds artikelen van anderen publiceert, ziet men u niet meteen als de expert.

Zelfs met bronvermelding mag het niet

Zoals gezegd mag u de tekst niet kopiëren en op uw website zetten. Ook niet als u de bron, de auteur vermeldt en een hyperlink naar de web-pagina met het originele artikel opneemt. Zónder toestemming van de auteur mag u de tekst niet overnemen.

Mag delen via sociale media wel?

Dat mag gerust. De meeste bloggers zetten zelfs social media buttons bij het artikel. De lezer hoeft er maar op te klikken om het te delen via Facebook, Twitter, LinkedIn, enz. Let op. Als u een artikel deelt, moet u wel doorlinken naar de website van de auteur en mag u niet doen alsof u zelf de auteur bent.

Mag er dan helemaal niks?

Citeren. U mag de auteur wel citeren, als dat voor uw eigen artikel nodig is. U neemt een citaat, bijvoorbeeld de belangrijkste paragraaf of enkele zinnen uit zijn artikel over én ver-meld daarbij de auteursnaam. Dit citaat vult u dan aan met eigen tekst. Bijvoorbeeld: “Prof. J. Hendriks zegt hierover: (citaat) ….” Tip. Vermeld altijd naam van de auteur en de bron waar u het artikel gelezen hebt (vaak de website van de auteur).

Hoeveel mag u citeren? Daar zijn geen strik-te regels voor. De hoeveelheid tekst moet redelijk en noodzakelijk zijn voor het nieuwe artikel (dat van u). 600 woorden citeren in uw eigen artikel van 800 woorden, kan dus niet …

Ook cureren mag!

Met de term content worden artikelen, nieuws-feitjes, checklisten, e.d. bedoeld. U kunt zelf content creëren, maar ook content cureren. U verzameld dan content van derden en schrijft daar zelf een artikel over. U neemt dus niet letterlijk de tekst over, maar vermeldt de belangrijkst inhoud van het artikel van de andere auteur in uw eigen artikel. U moet wel aan een aantal regels voldoen.

Spelregels. Doe niet alsof u het zelf bedacht heeft, als dat niet zo is maar vermeld de auteur en de bron (website). Ook nu mag u gerust een citaat overnemen. Tip. De kracht van het cureerde artikel neemt sterk toe als u een eigen visie, mening of duiding toevoegt.


Ook met vermelding van naam en bron mag u een artikel, een blog, van een ander niet zonder toestemming overnemen. U mag wél een auteur citeren in een eigen artikel. Als u daar dan een eigen visie, mening of duiding aan geeft, neemt de kracht van het artikel sterk toe (content curatie).

Related posts