Facebook en gif – bewegende afbeeldingen …

Facebook en gif – bewegende afbeeldingen …

Sinds kort is het mogelijk op Facebook bewegende plaatjes te posten. Wat zijn alweer gif’s en wat moet u weten?

Wat is een GIF?

Gif is een bestandsindeling voor het opslaan van rasterafbeeldingen in digitale vorm. Gif is de afkorting van Graphics Interchange Format, een grafische bestandsindeling met pixels. Gif ondersteunt kleuren, verschillende resoluties, animatie en een transparante achtergrond. …
(Bron: Wikipedia)

Voorbeeld

Het is in feite een afbeelding met meerdere lagen, die allemaal achter elkaar getoond worden en zo een bewegend beeld maken.

Wat heb je hier aan?

Met een bewegend plaatje trek je aandacht en dat kan in deze tijd van “information-overload” goed van pas komen. Juist ook bij zakelijk gebruik. Denk maar aan het klassieke marketingmodel AIDA:

Attenion – Interest – Desire – Action

Met een gif kunt u de attentie ofwel de aandacht van een (potentiële) klant trekken. Hoe echter rekening met het volgende:

  • Iedere afbeelding, ook een gif, moet iets toevoegen aan uw artikel, blog of webtekst.
  • Humor doet het altijd goed, maar moet wel gerelateerd zijn aan uw artikel, blog of webtekst.
  • Overdrijf er niet mee.
  • Een bewegende afbeelding met ‘inhoud’ doet het meestal goed. Bijvoorbeeld een eenvoudige handeling die de kijker moet doen (klik hier – website, druk hier – machine, enz. ).

Hoe komt u er aan?

Zelf maken

Met wat handigheid en het juiste programma kunt u al snel zelf een gif-je in elkaar knutselen. Ook nu geldt: komt niet te amateuristisch over. Dan kunt u het beter aan een professional overlaten. Programma’s zijn o.a.:

Downloaden

U kunt talloze gif’s vinden door te googlen op ‘gif animations’. Hoe specifieker u uw zoekopdracht formuleert, hoe beter. Websites met allerlei voorbeelden zijn o.a.:

Let op dat het is toegestaan om de gif voor commerciële doeleinden te gebruiken (auteursrecht). Vaak volstaat het om een url in uw webtekst te plakken – de gif wordt dan embedded in uw website, maar meestal wordt dan automatisch ook de bron getoond (zie bovenstaand voorbeeld).

Voor- en nadelen van gif’s

+ Gif-bestanden zijn klein
+ Je kunt er een animatie van maken
+ Transparantie achtergrond

– De kwaliteit is minder dan van een jpg-bestand

Wilt u een gewone afbeelding/foto gebruiken, gebruik dan jpg-bestand. Een afbeelding met transparante achtergrond? Gebruik een png-bestand. Een bewegend plaatjes? Dan kan een gif prima voldoen.

Related posts