Perikel: Hallo Jumbo! Mogen aub de prijzen omhoog?
De Jumbo Supermarkten doen het goed. In 11 jaar tijd is het marktaandeel toegenomen van 2,9 tot 14%. Maar er is iets aan het veranderen, vindt u ook niet? De trouwe Jumboklant merkt verschil tussen nu en pakweg vijf jaar geleden. Staat de service nog wel echt zo hoog in het vaandel?
De eerste Jumbo; wat een service!
Niet geprijsd? Gratis! Ik herinner me nog de eerste Jumbo in het dorp. Volop kennismakingsacties en als je aan iemand vroeg wat iets kostte (omdat het niet geprijsd was), dan kreeg je het gratis! “Dat houdt ons scherp”, zei de medewerker dan. En nee! Ik ben niet op zoek gegaan naar niet geprijsde artikelen, als u dat zou denken.
Vergeten te bestellen? Gratis!Weet me ook nog een keer te herinneren dat ik flesje De Koninck wilde kopen. Er was weliswaar plek voor in het schap, maar er stond niets. Dus ik vroeg er maar naar. “Welk bier drinkt u anders ook nog?”, vroeg de alleraardigste winkelbediende. Ik vermoede dat hij een praatje wilde maken en wees hem op Duvel. Hij nam een traytje Duvel uit het schap en plakte er een sticker ‘gratis’ op. “De Koninck zijn we vergeten te bestellen. De gratis Duvel houdt ons scherp”, zei hij.
Niet op voorraad? Geen probleem! En ik weet ook nog de keer dat ik naar dessertwijn vroeg; een betaalbare Moscatel waarvan ik dacht dat ik die al eerder had gekocht. Maar ze hadden ‘m niet… “Als hij verkrijgbaar is, dan willen we hem graag voor u op voorraad nemen”, was de reactie.
Het is niet meer wat het geweest is
De allereerste Jumbo in ons dorp is overgegaan in een Co-op en inmiddels bestaat die niet meer. Waar het uiterst behulpzame personeel, waarvan ik dacht dat ze me echt kende…, nu werkt weet ik niet. Inmiddels zijn er wel twee C-1000’s in het dorp omgebouwd tot Jumbo’s. Bij de grote jongen in het centrum kennen ze me niet (meer).Daarom ga ik altijd liever naar het kleinere broertje (of zusje) in de wijk. Bij beide winkels is de tijd van ‘gratis’ als iets niet in orde is voorbij. Jammer, maar ik kan dat wel begrijpen. Maar hoe is dan nu met de service gesteld?
Onlangs wilde ik brood kopen. Gewoon gesneden volkoren. Ik nam een brood uit het schap en vroeg de juffrouw van het brood of ze er voor mij een half brood van wilde maken. Maar dat mocht ze niet. “Dat staat op het schap!” En inderdaad dat staat er ook. “Maar ik koop ze alle twee, hoor”, probeerde ik. “Een helft gaat de diepvries in”. Maar nee, het mocht echt niet. “Ik wil ook best wat meer betalen…”, zei ik. Dat moet bij de warme bakker tenslotte ook. Maar nee, ze hield voet bij stuk.
Zij kan er (hoogstwaarschijnlijk) niets aan doen. Maar uh…. is dit nu echt niet mogelijk? Zijn de artikelen zo scherp geprijsd dat er niets meer te verdienen valt? En dat de servicegraad omlaag moet? Zo ja, mogen dan de prijzen alsjeblieft omhoog, beste Jumbo?
Jumbo’s 7 zekerheden
Jumbo kent 7 belangrijke principes voor de klant. Ze noemen dat zelf de 7 zekerheden. Voldoen die nog wel, Jumbo? We lopen ze even door …- Euro’s goedkoper. Ik doe er geen onderzoek naar, maar mijn gevoel zegt dat de Lidl echt goedkoper is …
- Service met een glimlach. Bij de kleine wijkjumbo doen ze echt hun best. De Jumbo in het centrum is denk ik te groot. Daar moet het personeel te hard buffelen om service met een glimlach te kunnen bieden. Maar… is alleen maar mijn gevoel…
- Voor al uw boodschappen. Dat klopt niet. Ze hebben echt niet alles. En ze nemen het ook niet voor je op in het assortiment. Dan kan eigenlijk ook helemaal niet. Dus snappen doe ik het wel.
- Vers is ook écht vers. Dat zal best. Ik ben echter ALTIJD teleurgesteld in de uien (ja, echt waar). Er zitten altijd slechte tussen. Maar dat geldt voor alle supers.
- Vlot winkelen. De vierde wachtende krijgt de boodschappen gratis. Prachtig! Slim bedacht. En het werkt. Behalve bij de scankassa… daar moet je met enige regelmaat wachten omdat hij niet bemand is. Tttttt….
- Niet tevreden, geld terug. Daar heb ik nog nooit van gebruik hoeven te maken. Zo erg is het echt niet.
- Uw wensen staan centraal. “We zijn nieuwsgierig naar je mening. Geef het aan ons door, zo kunnen we je nog beter van dienst zijn.” Nou, dat heb ik dan bij deze gedaan …
Niet iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang
Ook service moet betaald worden. Dat snappen we allemaal. Als Jumbo niets verdiend, dan is het snel afgelopen met de pret. Maar als je service zó hoog in het vaandel hebt staan, probeer dat dan te handhaven. En als het niet meer betaalbaar is, of de aandeelhouders willen cashen, verhoog dan alsjeblieft de prijzen. Ik wil best wat meer betalen dan bij de Lidl. Daar is de service en het aanbod gewoon wat minder. Maar dat is niet erg, want dat weet ik gewoon. Alhoewel… al eens die altijd verse broodjes geproefd? Prima! Of van die Deluxe producten? Het assortiment wordt echt steeds beter.