
Social media voor de horeca-ondernemer: wat moet u ermee?
Social media zijn niet meer uit de maatschappij weg te denken. Wat moet u er als horeca-ondernemer eigenlijk mee? En uit welke sociale media kiest u dan? Van Pinterest en Facebook tot en met Twitter en LinkedIn.
De kracht van social media
Social media zijn er voor de gebruikers en door de gebruikers. Als u veel volgers weet te krijgen, kan dat u veel nieuwe klanten opleveren.
De nadelen. U zult dus in de gaten moeten houden wat er over uw bedrijf gezegd wordt. In positieve én in negatieve zin. U heeft dan de kans om te reageren en zo profijt te hebben van zowel positieve als negatieve reacties. U loopt dus risico op negatieve reclame, maar dat houdt u wel scherp en biedt kansen als u er goed mee omgaat. Het kost u dus wel veel tijd. Gespecialiseerde bedrijven kunnen helpen of misschien is een medewerker wel heel handig in social mediabeheer … Ook zijn er handige beheertools, zoals Hootsuite (gratis versie of € 8,-/mnd).
Welke social media kiest u?
Er zijn 10-tallen social media kanalen. In dit artikel bekijken we er vijf. Waar u voor moet kiezen, hangt sterk af van uw type bedrijf en uw doelgroep.
- Foursquare. Leden kunnen bij uw bedrijf inchecken en vrienden zo laten weten dat ze bij u zijn. Het aantal dagelijkse gebruikers is afgelopen jaar sterk afgenomen. Wellicht door de introductie van de speciale app “Swarm” en door de incheckmogelijkheden van Facebook.
- Pinterest. Pinterest is een grote verzamelbak van afbeeldingen en video’s. Heel geschikt om uw mooie gerechten te tonen. Meer dan 80% is vrouw. Vraag u af hoe u er meer klanten mee kunt krijgen.
- Twitter. Korte berichten van max. 140 tekens kunt u delen met uw volgers. Eventueel voorzien van een afbeelding. Volgers krijgen kan heel snel gaan, maar de vraag is of ze in uw doelgroep zitten. Succesvol Twitter inzetten kan veel tijd kosten.
- LinkedIn. Dit zakelijk sociale netwerk is erg populair in Nederland. Het is minder geschikt om uw bedrijf te promoten. Als ondernemer en zakenpartner kunt u wel profijt hebben van een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina is dan snel aangemaakt. Al is het alleen maar om uw naam te claimen. Heeft u echter bijv. een ver-gader/congrescentrum, dan kan LinkedIn wel wat toevoegen.
- Facebook. Met ca. 7 miljoen dagelijkse gebruikers is het meest populaire social media. Leden kunnen berichten plaatsen en delen met vrienden. Ze kunnen ook inchecken en hun vrienden laten weten dat ze bijv. bij u op het terras zitten.
Facebook het meest geschikt?
Voor veel ondernemers is Facebook het meest voor de hand liggende social media kanaal. U kunt op uw eigen bedrijfspagina nieuwtjes, evenementen, foto’s en afbeeldingen delen. Volgers kunnen er bij u inchecken en u kunt ze speciale aanbiedingen doen of uitnodigen voor een bijzonder evenement. Als u als categorie voor uw bedrijf “restaurant/café” heeft gekozen, dan kunt u bij “instellingen” uw menukaart uploaden (pdfbestand, max. 1 mb groot). Onderzoek. Vraag uw klanten óf en zo ja, op welke social media ze actief zijn. En check met-een wat uw concurrenten doen.
www.foursquare.com | www.pinterest.com | www.twitter.com | www.linkedin.com | www.facebook.com | |
---|---|---|---|---|---|
Gebruikers (bron: Newcom) | 0,1 miljoen | 1,6 miljoen | 2,8 miljoen | 3,8 miljoen | 9,4 miljoen |
Dagelijkse gebruikers | 31.000 (-60%) | 216.000 (+101%) | 1,0 miljoen (+33%) | 440.000 (+33%) | 6,6 miljoen (+8%) |
> Berichten posten > Volgers berichten sturen > Afbeeldingen delen > Bedrijfspagina > Uitnodigen voor event > Inchecken |
– – – V – VVV |
– – VVV – – – |
V V V V – – |
VVV VV V V – – |
VVV V VV VV VVV VV |
Doelgroep | Past prima, neemt af | > 80% vrouw | Brede doelgroep | Zakelijk | Voornamelijk privé |
Opmerking | Weinig gebruikers | Alleen afbeeldingen | Korte berichtjes | M.n. zakelijke contacten | Meeste mogelijkheden |