Nieuwsbrief maken – tips voor meer klanten

Nieuwsbrief maken – tips voor meer klanten

Een goede relatie onderhouden met uw klant doet u niet alleen persoonlijk, maar kan ook uitstekend via een nieuwsbrief. Dus u wilt of laat een nieuwsbrief maken. Hoe verstuurt u zo’n nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk en waarop moet u letten?

Een nieuwsbrief maken voor mijn zaak?

U heeft al een website, een facebookpagina en u plaatst al regelmatig advertenties. Moet u nu ook nog nieuwsbrieven gaan versturen? Nou, ‘moeten’ is veel gezegd; maar door bijvoorbeeld eenmaal per vier of zes weken een nieuwsbrief naar geïnteresseerden te versturen, kunt u ze niet alleen informeren maar ook de relatie onderhouden. En dat leidt uiteindelijk tot meer gasten.

Wat kan er in?

Laat u een elektronische nieuwsbrief maken, dan kunt u (potentiële) klanten hiermee dus van tijd tot tijd van interessante informatie voorzien. Denk aan verhaaltjes over (regionale) ingrediënten, tips over wijnen, kruiden en specerijen, het combineren van smaken en misschien wilt u zelfs wel eigen recepten ter beschikking stellen. En natuurlijk kunt uw relaties ook wijzen op themaavonden, de nieuwe kaart, uw nieuwe wijnselectie, enz. Let op. Een nieuwsbrief hoeft u niet vaak te versturen, maar wel regelmatig. Houd dus rekening met de tijd die het u kost. Gelukkig zijn er een aantal handige tools die kunnen helpen.

Ja, ja ook hiervoor gelden er regels

Om de enorme hoeveelheid ongewenste e-mails terug te dringen, zijn er een paar jaar geleden nieuwe regels bedacht. De belangrijkste zijn:

  • Toestemming. Verstuur uw nieuwsbrief alleen naar personen waarvan u kunt aantonen dat ze daar toestemming voor hebben verleend. Tip. Een kaartje op de tafel of bij de rekening met “Schrijf in voor onze nieuwsbrief met tips, suggesties, recepten en nieuwtjes. Vul hieronder uw naam en e-mailadres in…” , volstaat hiervoor. U moet dan wel die kaartjes bewaren. Nog beter is als de in-schrijver eerst een e-mail krijgt om de inschrijving te bevestigen. Bestaande klanten mag u ook ongevraagd mailen, toch werkt expliciete toestemming vragen beter. U heeft tenslotte niets aan abonnees die u mailt, maar niet geïnteresseerd zijn.
  • Afmelden. Plaats een afmeldlink in de nieuwsbrief.
  • Identiteit. Vermeld uw naam,- en adresgegevens en het kvk–nummer. Een no-reply-afzendadres is niet toegestaan.

Tip. Lees meer over alle regels op de website van de overheid en/of op de website van de DDMA.

Een e-mailtool kiezen

Met een e-mailprogramma moet u:

  • makkelijk en regelmatig een nieuwsbrief kunnen versturen, zonder dat dit u overdreven veel tijd kost;
  • e-mailadressen kunnen beheren;
  • een nieuwsbrief kunnen opmaken (eenmalig) en vervolgens periodiek eenvoudig kunnen samenstellen;
  • desgewenst statistieken kunnen bijhouden.

 

Mailchimp Aweber YMLP Sendblaster Groupmail Madmini
Webapplicatie Webapplicatie Webapplicatie Webapplicatie Programma installeren Programma installeren
Gratis versie
– max. aantal contacten
– max. aantal e-m,ails
– sjablonen
Ja
2.000
10.000
250+
Nee


Ja
1.000
1.000
30
Ja
100
Onbeperkt
100
Ja
250
Onbeperkt
39
Ja
100
Onbeperkt
Niet bekend
Betaalde versie vanaf $ 20/maand $19/maand € 3,73/maand € 106 eenmalig € 149,95 eenmalig $ 10/maand

Mailchimp beviel ons het beste. De gratis versie volstaat voor veel ondernemers, en het is te koppelen met websites en sociale media pagina’s.

Mailchimp is een gratis e-mailprogramma waarmee elke ondernemer relatief eenvoudig nieuwsbrieven kan versturen. Houd wel rekening met de e-mailregels zodat u niet als spammer wordt gezien en voorkom zo boetes.

Related posts