Nieuwsbrief maken – tips voor meer klanten
Een goede relatie onderhouden met uw klant doet u niet alleen persoonlijk, maar kan ook uitstekend via een nieuwsbrief. Dus u wilt of laat een nieuwsbrief maken. Hoe verstuurt u zo’n nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk en waarop moet u letten?
Een nieuwsbrief maken voor mijn zaak?
U heeft al een website, een facebookpagina en u plaatst al regelmatig advertenties. Moet u nu ook nog nieuwsbrieven gaan versturen? Nou, ‘moeten’ is veel gezegd; maar door bijvoorbeeld eenmaal per vier of zes weken een nieuwsbrief naar geïnteresseerden te versturen, kunt u ze niet alleen informeren maar ook de relatie onderhouden. En dat leidt uiteindelijk tot meer gasten.
Wat kan er in?
Laat u een elektronische nieuwsbrief maken, dan kunt u (potentiële) klanten hiermee dus van tijd tot tijd van interessante informatie voorzien. Denk aan verhaaltjes over (regionale) ingrediënten, tips over wijnen, kruiden en specerijen, het combineren van smaken en misschien wilt u zelfs wel eigen recepten ter beschikking stellen. En natuurlijk kunt uw relaties ook wijzen op themaavonden, de nieuwe kaart, uw nieuwe wijnselectie, enz. Let op. Een nieuwsbrief hoeft u niet vaak te versturen, maar wel regelmatig. Houd dus rekening met de tijd die het u kost. Gelukkig zijn er een aantal handige tools die kunnen helpen.
Ja, ja ook hiervoor gelden er regels
Om de enorme hoeveelheid ongewenste e-mails terug te dringen, zijn er een paar jaar geleden nieuwe regels bedacht. De belangrijkste zijn:
- Toestemming. Verstuur uw nieuwsbrief alleen naar personen waarvan u kunt aantonen dat ze daar toestemming voor hebben verleend. Tip. Een kaartje op de tafel of bij de rekening met “Schrijf in voor onze nieuwsbrief met tips, suggesties, recepten en nieuwtjes. Vul hieronder uw naam en e-mailadres in…” , volstaat hiervoor. U moet dan wel die kaartjes bewaren. Nog beter is als de in-schrijver eerst een e-mail krijgt om de inschrijving te bevestigen. Bestaande klanten mag u ook ongevraagd mailen, toch werkt expliciete toestemming vragen beter. U heeft tenslotte niets aan abonnees die u mailt, maar niet geïnteresseerd zijn.
- Afmelden. Plaats een afmeldlink in de nieuwsbrief.
- Identiteit. Vermeld uw naam,- en adresgegevens en het kvk–nummer. Een no-reply-afzendadres is niet toegestaan.
Tip. Lees meer over alle regels op de website van de overheid en/of op de website van de DDMA.
Een e-mailtool kiezen
Met een e-mailprogramma moet u:
- makkelijk en regelmatig een nieuwsbrief kunnen versturen, zonder dat dit u overdreven veel tijd kost;
- e-mailadressen kunnen beheren;
- een nieuwsbrief kunnen opmaken (eenmalig) en vervolgens periodiek eenvoudig kunnen samenstellen;
- desgewenst statistieken kunnen bijhouden.
Mailchimp | Aweber | YMLP | Sendblaster | Groupmail | Madmini | |
---|---|---|---|---|---|---|
Webapplicatie | Webapplicatie | Webapplicatie | Webapplicatie | Programma installeren | Programma installeren | |
Gratis versie – max. aantal contacten – max. aantal e-m,ails – sjablonen |
Ja 2.000 10.000 250+ |
Nee – – – |
Ja 1.000 1.000 30 |
Ja 100 Onbeperkt 100 |
Ja 250 Onbeperkt 39 |
Ja 100 Onbeperkt Niet bekend |
Betaalde versie vanaf | $ 20/maand | $19/maand | € 3,73/maand | € 106 eenmalig | € 149,95 eenmalig | $ 10/maand |
Mailchimp beviel ons het beste. De gratis versie volstaat voor veel ondernemers, en het is te koppelen met websites en sociale media pagina’s.