Perikel: HEMA, niet de worst goedkoper, maar de koffie!

Perikel: HEMA, niet de worst goedkoper, maar de koffie!

Perikel is een maandelijkse column over klantperikelen. Praktijkvoorbeelden over niet- klantgerichte bedrijven.

HEMA voert actie. Ook donderdag 26 maart de “spannende” advertentie gezien van de HEMA? Of de e-mail ontvangen? HEMA verlaagt de prijzen en wij mogen dat bepalen. Wilt u minder betalen voor de rookworst? Prima, blijkbaar kan dat. Mooi, toch? Ik voelde echter een nieuwe PERIKEL opborrelen.

Nog even over de HEMA-actie. HEMA schrijft samengevat het volgende:

  • Zeven jaar crisis heeft ons geraakt.
  • Morrelen aan de kwaliteit is geen oplossing.
  • Daarom gaat HEMA de prijs verlagen.
  • Dan zijn wij goedkoper uit en HEMA verkoopt meer.
  • U bepaalt wat het eerste in prijs wordt verlaagd.

 

Dan nu mijn perikel. Het is zaterdag, klusdag. Om 15.00 uur word ik nnog even op pad gestuurd. Boodschappen doen. Bij de HEMA. Op de drukke zaterdag en als een razende Roeland hol ik door de winkel. Plotseling op de rem; de koffiebonen zijn in de aanbieding. Nu ben ik niet een heel grote aanbiedingenjager, maar de koffie is tegenwoordig duur betaald. En 8 euro is snel verdiend. Dus met 4 kilo dark roasted naar de kassa.
 

Wat een teleurstelling. Bij de kassa staat een lange wachtrij en ik ben niet zo’n goede wachter. Maar goed, er zijn meer mannen naar de HEMA gestuurd en daar kan het “meisje van de HEMA” ook niets aan doen; ze doet haar best. Eindelijk ben ik aan de beurt en dan blijkt dat de koffie niet in de aanbieding is. Reactie: “Oh… dat doen we wel vaker. We zetten de actieproducten met de nieuwe prijzen van volgende week al zaterdagmiddag in de winkel.” “Ja maar, daar kan ik toch niets aan doen?” Ja, ik ook niet! Toch hun fout? Volgens mij moeten ze me de koffie voor de lage prijs verkopen. Iets over “aanbod en aanvaarding”. Maar ik kan er moeilijk voor naar de rechter stappen.
 

Toch in de klachtenbank. Nou ben ik altijd geïnteresseerd hoe bedrijven (klantgericht) met klachten omgaan. Dus vul ik een klacht in op hema.nl. En wat denkt u? Juist! Nooit meer iets gehoord.
 

Dus, beste HEMA, u morrelt al aan de kwaliteit. En wat mij betreft mag u best de prijzen gelijk houden en de kwaliteit verbeteren.
 

En de gevolgen? Eén ding moet ik ronduit toegeven: ik hou wel een beetje van deze echte, oer-Hollandse winkel. Heb ook onlangs enthousiast naar een HEMA-documentaire gekeken. En men is eerlijk. Want men verlaagt de prijzen, zodat zij meer gaan verkopen. En daar is niets mis mee. Dus wil ik de HEMA best een beetje helpen en ik ga gewoon weer terug. Ik heb al zoveel winkels waar ik niet meer naar toe kan …

Related posts