PERIKEL – Prijs +50% geen probleem toch?

PERIKEL – Prijs +50% geen probleem toch?

In de vorige eeuw werd het interieur een keer per jaar aan een grote schoonmaakbeurt onderworpen. De grote poets noemden we dat. Tegenwoordig is het huis altijd spik en span. En eenmaal per jaar wordt het interieur minutieus onder de loep genomen en gecontroleerd op mogelijke updates en upgrades. Nieuw lampje, nieuw behangetje of een nieuw likje verf. Zo kreeg afgelopen jaar bij ons de kachelpartij (groot woord voor de schoorsteen) een nieuwe look.

Een betonlook leek ons wel wat. En we hadden bij een bekende in Eindhoven (tsja, ik kan geen namen noemen) een heel gave muur gezien. Dat wilden wij ook wel. Met een soort zelfstuc-materiaal konden we (lees: mijn vrouw) de muur van beton laten lijken. Dat materiaal heet Brander Stucco mat en dat kochten we in Eindhoven bij EKC Afbouwmaterialen bv. En nou komt het: enig idee wat dat kostte?

  Goedkoop is duurkoop, toch? We kochten een emmer van 5 kg. En na een dagje ploeteren bleek dat we tekort kwamen. We haalden nog een extra emmer, nu van 2,5 kg.

  Rekensommetje

Aankoop 1 Aankoop 2 Correctie 1 Correctie 2
Hoeveelheid 5 kg 2,5 kg 2,94 ltr 2,5 ltr
Prijs € 99,83 € 72,54 € 99,83 € 72,54
Prijs € 19,97/kg € 29,02/kg € 33,96/ltr € 29,02/ltr
Dat is maar liefst een prijsstijging van 45,3% !!! Gewoon in een paar weken tijd. Geen vergissing of zo, hoor. Uiteraard heb ik even naar EKC gebeld; bekenden verwachten dat ook van mij. Eerst krijg ik een dubieus verhaal over het feit dat er geen 5 kg in de emmer zat, maar 4,24 liter. En dat zou geen 5 kg wegen. Terwijl dat gewoon op de rekening staat. Na even aandringen gaf men toe dat de prijsstijging wel wat veel was. Maar daar kan EKC uiteraard niets aan doen. Dat ligt allemaal aan Stucco. Zal wel…

20 november, enkele dagen nadat mijn column online ging, heeft de brandmanager van Brander Stucco contact opgenomen. In de tweede emmer zat geen 2,5 kg maar 2,5 ltr. In de eerste emmer zat 2,94 ltr die 5 kg woog. Dus de tweede emmer is gewoon in prijs verlaagd volgens hen (zie tabel correctie 1 en 2). Dat zal wel kloppen, maar ik blijf er een “unheimliches gefühl” bij houden. In de communicatie tussen fabrikant, wederverkoper en klant gaat toch echt was mis. Ik heb de verpakkingen niet meer; had het graag allemaal nog eens nagekeken. Ik vind wel dat ik de lezer de reactie van Brander Stucco niet mag onthouden. Dus bij deze…

  Een prijs verhogen doe je toch niet? Nou, ik vind van wel hoor. Alles wordt duurder en van tijd tot tijd moeten producenten, leveranciers, winkels, enz. hun prijzen verhogen. En ik vind ook dat ze dat best slim mogen communiceren (of verkopen). Ik heb er geen probleem mee als men de verpakking kleiner maakt om de prijsstijging een beetje te verbloemen. Of om het aankoopbedrag niet te groot te maken. Waar ik wel een probleem mee heb is boerenbedrog (alsof de boeren er iets aan kunnen doen). En een prijsstijging van meer dan 45% is belachelijk. Zeker als je niet in staat bent om dan voor een andere leverancier te kiezen.

  Van cafetaria tot Apple reseller. Onlangs was ik in de Apple store Amac in Eindhoven. Voor een onbeduidend kabeltje. Maar ja, je denkt wel dat je het nodig hebt en je kunt nergens anders terecht. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze zo duur zijn. Vreselijk druk in de winkel, dus hoge prijzen lijken geen probleem. Ik zoeken tussen de accessoires en ja, ik vind wat ik zoek. Toen een hele tijd in de rij. Blijkt de prijs 16% duurder dan de prijs om de verpakking. “Ja Apple heeft de prijzen verhoogd”, is de nonchalante reactie. Ik heb het niet gekocht.

Afgelopen weekend idem dito bij cafetaria ’t Viaduct. “Dat is € 0,20 meer dan op de prijskaart staat”, “Oh, dat moet nog worden aangepast”, was de ongeïnteresseerde reactie. Hallo winkeliers! Je moet je handel gewoon verkopen voor wat het geprijsd is. Dat staat in de wet! Behalve dan als het heel duidelijk een vergissing betreft. Maar goed, we stappen er toch niet voor naar de rechter. Maar klantonvriendelijk blijft het allemaal wel.

  En de gevolgen? Veel is er allemaal niet aan de hand. Want onze kachel is prachtig geworden. Ik kan zonder Apple-kabeltje en de gehaktbal was heerlijk. Ik ben er alleen meer geld voor kwijt. En de leveranciers? Die liggen nergens wakker van. Totdat het aantal klanten drastisch is afgenomen. Maar dan zal het wel aan ‘de markt’ of aan ‘de crisis’ liggen …

Related posts