
Contentmarketing; wat is dat nou eigenlijk?
Met contentmarketing deelt u uw kennis. Het gevolg is dat potentiele klanten u als specialist eerder vinden en dat bestaande klanten u nog meer gaan waarderen. Het resultaat daarvan is: meer klanten vinden en meer klanten binden. En nagenoeg iedere ondernemer kan daar wat mee.
Om te beginnen: wat is content? Content is het Engelse woord voor “inhoud”. In marketingtermen hebben we het dan eigenlijk over úw inhoud, úw kennis en úw ervaring. En met die kennis en ervaring kunt u marketing bedrijven.
Het is niets nieuws. Er zijn genoeg ondernemers die hun kennis al delen en een voordracht houden voor bijvoorbeeld de ondernemersvereniging of tijdens een bijeenkomst van startende ondernemers, al dan niet georganiseerd door de lokale bank. Dat heeft altijd twee gevolgen:
- de toehoorder wordt wijzer en komt een stapje verder; én
- de ondernemer wordt als expert gezien. En daar gaat het bij content-marketing nu juist over.
Dus wat is nu contentmarketing? Contentmarketing is een manier om met uw eigen kennis en ervaring, klanten te behouden én nieuwe klanten te werven. Dat doet u door (potentiele) klanten een blik in uw keuken te gunnen.
Offline … En dat kan gewoon traditioneel met toespraken, opendagen en met artikelen in een krant of vakblad, maar het kan ook online!
… of online. Via internet heeft u namelijk al snel een veel groter bereik. De kennis die u deelt, wordt gelezen en als het interessant blijkt, wordt het via sociale media gedeeld. En u weet hoe snel dat kan gaan.
Contentmarketingdefinities
Een definitie die mij het meeste aanspreekt is die van Howards Home. Contentmarketing is:- Interessant blijven voor uw klant door content te delen en te publiceren op social media en te reageren op vragen, kansen en klachten.
- Zo word je gevonden, als je nodig bent, of begeleid je prospects met hun zoektocht naar informatie.
- Je wordt gezien als expert in je vakgebied en als een betrouwbare partner.
- Daardoor vinden prospects het geen probleem gegevens prijs te geven,
of om contact op te nemen. - Ondertussen leer je wat er speelt bij je klanten en wat hun interesses zijn.”
Wilt u meer definities lezen? En wilt u misschien weten wat het verschil is met inboundmarketing? Definities contentmarketing
Met contentmarketing kunt u klanten langer behouden en nieuwe klanten werven. U geeft ze namelijk een kijkje in uw keuken; u deelt uw kennis en ervaring met ze. En daardoor willen ze graag met u zaken (blijven) doen.