LinkedIn-blog en -update; wat moet u ermee?
Al meer dan jaar kunt u op LinkedIn naast een update of bericht ook een compleet artikel of blog publiceren. Hoe werkt dit en moet u hiermee aan de slag?
Over LinkedIn-berichten, -updates en -blogs
U kent al de mogelijkheid om content via LinkedIn te delen. Op de homepagina van uw LinkedInprofiel ziet u de tabjes “Update delen” en “Foto uploaden”; twee manieren om content te publiceren. In beide gevallen kunt u doorlinken naar een website waar het volledige artikel te lezen is of waar meer informatie te vinden is.Sinds 2014 heeft LinkedIn ook de functie “Publisher” toegevoegd. Daar kunt u zogenaamde long-formposts, dat zijn complete artikelen, publiceren. Meer hierover lezen kan ook op de helppagina’s van LinkedIn.
Zgn. long-formposts publiceren
Plaatst u met enige regelmaat artikelen op een website? En deelt u die via social media en dus ook via LinkedIn? Prima! Dan kunt u nu ook dit complete artikel op LinkedIn posten.
Bijvoorbeeld. Lees het artikel “Een mobiele website is nu echt een must” als voorbeeld van een long-formpost op LinkedIn.
Uw artikelen worden gedeeld met uw contacten en met uw volgers en net als bij updates bestaat de mogelijkheden tot “like”, “share” en “comment”.
Let op: Nederlandse taal ingesteld op LinkedIn?
Heeft u de taal op LinkedIn ingesteld op Nederlands? Dan is de kans groot dat u publisher (nog) niet kunt gebruiken. Stel de taal in op Engels. Klik hiervoor op: “uw foto” – “taal wijzigen” – “English”.
LinkedIn Publisher gebruiken
Staat uw taal op English? Dan ziet u op de homepage drie tabjes, waarvan een: “Publish a post”.
Een artikel/post maken
Als u op “Publish a post” klikt, kunt u een artikel schrijven, opmaken, links en een foto toevoegen (698 x 400 pixels) en publiceren. Een concept artikel kunt u eventueel opslaan en pas later publiceren. Lees ook de artikelen “Met een gerust hart foto’s downloaden en gebruiken” en “Rechtenvrij is een fabel”.
Tip. Onder “Profile” – “Your update” – “Published”, vindt u alle artikelen die u heeft gepubliceerd.
Voor- en nadelen van publiceren op LinkedIn
De voordelen
- Een extra medium, kanaal naast uw website en Facebook om uw content te publiceren.
- De content kan in één keer “genuttigd” worden; zonder doorkliks naar andere media. Tip. Vergeet dus niet om slimme links naar uw website of contactpagina op te nemen.
- Een extra kanaal om potentiele klanten te laten zie dat u een expert in uw vakgebied bent.
De nadelen
- Bestaande artikelen kunt u niet met een druk op de knop doorplaatsen; u moet met knippen en plakken een nieuwe tekst maken.
- Het kost u extra tijd.
- De vraag is wat dit uitgeefplatform toevoegt aan uw huidige werkwijze.